MagnetFactory.ir

خرید آهن ربا مستقیماً از کارخانه
sales@magnetfactory.ir
۰

گاوس (Gauss) چیست و قانون گاوس چه اطلاعاتی در مورد یک آهنربا به ما می دهد؟

گاوس اندازه گیری القای مغناطیسی (magnetic induction) و مقدار چگالی (density) است. به این معنی که اندازه ‌گیری گاوس آهن ربا نشان ‌دهنده تعداد خطوط میدان مغناطیسی در هر سانتی‌متر مربع است که توسط آهنربا ساطع می‌شود.

هرچه یک آهنربا ارزش گاوس بیشتری داشته باشد, دارای خطوط میدان مغناطیسی بیشتری است. با این حال گاوس به تنهایی لزوماً نشان دهنده قدرت آهنربا نیست.

 

علاوه بر مواد مغناطیسی هندسه نیز بر مقدار گاوس آهنربا تأثیر دارد. اگر دو آهنربا با اندازه های مختلف از یک ماده با سطح یکسان گاوس ساخته شده باشد، آهنربا با اندازه بزرگتر همیشه قوی تر خواهد بود. با این حال آهنربای کوچک ممکن است سطح گاوس بالاتری داشته باشد اما وزن کمتری نسبت به آهنربای بزرگتر با گاوس سطح پایین تر تحمل کند.

 

قانون گاوس در یک آهنربای میله ای دو بعدی

مقایسه اندازه گاوس:

 0.5 گاوس - میدان مغناطیسی زمین در سطح

100 گاوس - یک آهنربای معمولی یخچال

1100 گاوس – لاستیک مغناطیسی درجه Y

3700 گاوس – آهنربای فریت (ferrite)

11000 گاوس – آهنربای ساماریوم کبالت درجه 2.17 (Samarium Cobalt grade 2.17)

12500 گاوس – آهنربا Alnico درجه 5  (aluminum nickel cobalt)

13000 – آهنربای نئودیمیوم N42 (neodymium - Nd)

به خاطر داشته باشید که 1 تسلا = 10،000 گاوس 

 

 

 

تراکم شار باقیمانده (Residual Flux Density) که القای مغناطیس باقی مانده در یک ماده مغناطیسی پس از حذف میدان مغناطیسی آن است با نماد انگلیسی Br نشان داده میشود.

به این معنا که Br سطح گاوس یک آهن ربا پس از مغناطیسی شدن در یک میدان مغناطیسی خارجی و تبدیل به یک ماده مغناطیسی مستقل از آن میدان است.

 

حالا اگر یک آهنربای نئودیمیومی با اندازه Br مساوی با 13800 گاوس داشته باشیم ، آیا 13800 گاوس در -سطح- آهنربا اندازه گیری می شود؟

خیر، Br حداکثر چگالی نظری (theoretical maximum density) میدان مغناطیسی در یک آهنربا است که در شرایط مدار بسته استفاده می‌شود.

آهنرباها در شرایط مدار باز به ندرت از مقدار 7000 گاوس تجاوز می کنند.

به عنوان مثال، یک آهنربای نئودیمیوم N52 با قطر 25 میلی‌متر در ضخامت 20 میلی‌متر، ساخته شده از از قوی‌ترین مواد مغناطیسی موجود در بازار، حداکثر 6250 گاوس را بر روی سطح آهن‌ربا به ما میدهد و با دور شدن از سطح آن به میزان قابل توجهی کمتر می‌شود.

۵
از ۵
۲۲ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش